צרו קשר:

רוצה לשמוע יותר על הגנים שלנו?

ּ

גני גולן- הייחוד

רשת גני גולן מהווה למעשה ארגון גג אשר מהווה"שילוב מנצח".

מצד אחד הילדים חווים אצלנו מסגרת קטנה ואיכותית הפועלת בקבוצות קטנות עם צוות גדול ואיכותי, ומצד שני הגנים משתייכים לארגון גג- רשת גנים ותיקה, יציבה ומקצועית המפעילה שרשרת פיקוח והדרכה חיצוניים, המבטיחים את קיום הסטנדרטים הנדרשים באופן אופטימלי. הילד בשטח נהנה מקבוצה אינטימית וחיבוק צמוד ובמקביל הגן כולו עטוף ומחובק במערכת ארגונית שתומכת ובודקת אותו באופן שיטתי קבוע. החיבור בין הפרטי והאינטימי לארגון הגג יוצר את הייחוד שלנו וכמעט ולא קיים בתחום הגנים הפרטיים בישראל.

רקע

  • חברת מ.נ. שהם בע"מ הוקמה בשנת 1995 על ידי נתי גולן ז"ל לאחר פרישתו מתפקיד פיקוד בכיר בצה"ל. המעונות הראשונים נפתחו בשוהם, במודיעין ובהמשך גם בחברת אמדוקס בצומת רעננה.
  • לאחר פטירתו של נתי גולן ז"ל , נכנס בנו ,ניר גולן, לתפקיד מנכ"ל החברה, הקים ופיתח את רשת "גני גולן" במטרה להיות גוף מוביל ומשפיע בחינוך הגיל הרך בישראל, והחל לפתח את הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית. ניר משמש עד היום כמנכ"ל החברה ומוביל האידיאולוגיה החינוכית שלה.
  • הפנייה לתחום החינוך נולדה בעקבות סיפור אישי מרגש והתנסות יוצאת דופן אשר הביאה את המשפחה להבין שהייעוד והשליחות שלה בחיים הם לפתח ולהוביל גישה חדשה בחינוך הגיל הרך, אשר מאפשרת את קבלת השונה ומחזקת את היכולות האישיות של כל ילד.
  • גני הרשת תוכננו כגנים מובילים הפועלים בגישה הפרוגרסיבית התפתחותית התורמת להתפתחות ומימוש הפוטנציאל האישי, הקיים בכל ילד, וזאת על בסיס הנאה, התנסות, אינטראקציה ופיתוח ביטחון עצמי.
  • במסגרת רשת "גני גולן" פועלים כיום שלושה מרכזים: מודיעין, נאות אפקה -ת"א ו- משמר השבעה , כשבכל מרכז קיימים מספר גנים/ קבוצות גיל. בכוונת הרשת לפתוח בעתיד גנים נוספים באזורים שונים בארץ.
  • לגני גולן ניסיון של כ- 25 שנים בהן התחנכו במסגרת הגנים מעל 5,500 ילדים .
  • ברשת "גני גולן" יש כ- 65 עובדים קבועים ובנוסף סטודנטים הנמצאים בעבודה מעשית וסטאג' במסגרת לימודיהם.
  • החברה בעלת סמל ארגון ,סמלי מעון, סמלי משרד החינוך והסכם הפעלה מול משרד הכלכלה ומול הרשויות המקומיות בהן היא פועלת .

 

אני מאמין חינוכי- הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית

תפיסות והיגדים בסיסיים המאפיינים גישה זו-

  • אופיו של הילד ואישיותו מתעצבים בעיקר בשנות חייו הראשונות.
  • כל ילד הוא אינדיבידואל – אופיו, מזגו (טמפרמנט), קצב התפתחותו, תכונותיו והתנהגותו ייחודיים לו ושונים מילד לילד. בהתאם לכך, לכל ילד וילד צריך להתייחס באופן פרטני .
  • הילד קולט בכל עת מסביבתו החיצונית ונתון להשפעת הסביבה והסובבים אותו. חשוב שכבר משנתו הראשונה ישהה הילד במסגרת המהווה עבורו הרבה יותר מ"בייבי-סיטר", מסגרת חמה ומקצועית התורמת להתפתחות התקינה שלו בכל ההיבטים.
  • הפעילות בגן מתוכננת לפי הצרכים ההתפתחותיים של קבוצת הגיל אך מאפשרת ומעודדת שונות של הפרט כחלק מהקבוצה והקהילה. הדגש הוא על "בנייה נכונה" ולא על הצורך ב"תיקון" בהמשך הדרך.
  • צוות איכותי ומקצועי, סביבה מתאימה ותוכנית פרטנית יוצרים גירויים נכונים וחיוניים להתפתחות הילד בתחום המוטורי , הרגשי, החברתי והקוגניטיבי ולמיצוי הפוטנציאל האישי הקיים בכל ילד וילד. דבר זה משפיע על הביטחון העצמי ושמחת החיים שלו ברמה היומיומית.

 

  • הגישה הפרוגרסיבית-התפתחותית היא גישה הוליסטית-אקלקטית-מודרנית המבוססת על תיאוריית "האינטליגנציות המרובות" של פרופ' הווארד גארדנר, על גישת ההתאמה ההתפתחותית (DAP) ,תיאוריות התפתחות מקובלות וכן על עקרונות מהחינוך הפרוגרסיבי של ג'ון דיואי וגדעון לוין. חלקים מהגישה מזכירים עקרונות מהחינוך המונטיסורי ומגישת רג'יו-אמיליה אך הדגשים והיישומים שונים בהתאם לשילוב שהותאם למאפיינים והעקרונות של המטרות ההתפתחותיות והערכים של הגישה תוך התאמה למציאות הישראלית, לגיל הילדים ולמיומנויות העתיד הנדרשות.
  • סדר היום והפעילות בגישה זו מבוססים על ההנחה כי הילד בגיל הרך לומד בצורה האופטימאלית מפעילות התנסותית, רב-חושית, חווייתית תוך כדי משחק, הנאה ואינטראקציה חיובית עם המבוגר המשמעותי.
  • התיווך של הצוות מכוון ומעודד את הילדים לסקרנות, פעילות חקר, שאילת שאלות, חשיבה יצירתית, עצמאות והגשמה עצמית תוך פיתוח יכולות תקשורת ויכולות חברתיות.
  • דגש על עבודת כפיים, גינה לימודית, חיבור לטבע ולטיולים בסביבה החיצונית ככל שמיקום הגן מאפשר.
  • המטרה הראשונה לפי גישה זו בעבודה עם הגיל הרך, היא בניית בסיס רגשי-חברתי חזק -פיתוח הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד. התפיסה היא כי על בסיס זה תתרחש למידה איכותית ומשמעותית בכל התחומים ולאורך זמן.
  • הערכים המנחים הם: כבוד הילד, אמונה בילד וביכולותיו ואוטונומיה. מערכים אלו נגזרים עקרונות העבודה בשטח.

 

חמשת עמודי התווך בגנים הפועלים בגישה הפרוגרסיבית התפתחותית

1.הצוות– זהו עמוד התווך המשמעותי ביותר ! צוות עובדים גדול ומקצועי אשר עובר מיון קפדני לפני הצטרפותו לעבודה בגן. יש להקפיד על בחירת צוות אשר בראש ובראשונה יודע להעניק הרבה חום ואהבה לילדים , אך לצד זה הוא חייב להיות בעל יכולות מקצועיות רלוונטיות. הצוות מקבל הדרכה שוטפת לאורך כל השנה. עליו להיות מסוגל ללמוד, להשתנות ולוותר לעיתים על האגו האישי לצורך מעבר תהליכי התפתחות

2. הגישה החינוכית– הגישה ה"פרוגרסיבית-התפתחותית", אשר פותחה על ידי ניר גולן הינה גישת חינוך הוליסטית, אקלקטית מודרנית ומתקדמת המבוססת על מחקרים ותיאוריות שהוכיחו את עצמם בשטח, בארץ ובעולם. הגישה מעמידה את הילד וצרכיו ההתפתחותיים במרכז ורואה במימוש הפוטנציאל ההתפתחותי של כל ילד וילד כמטרה חינוכית. באמצעות גישה זו שואפים לגדל ילדים ערכיים, חושבים, יוזמים , סקרנים, פעילים , אוטונומיים ויצירתיים .

לכל ילד נבנית תוכנית אישית בשיתוף ההורים אשר שמה אותו במרכז ובאה לקדם אותו על פי מאפייניו האישיים. קודם על בסיס החזקות ואח"כ על יתר התחומים.

ע"פ הגישה הפרוגרסיבית התפתחותית העבודה בגן מבוססת על שלושה רבדים:

א. צרכים פיזיולוגיים ובסיסיים.

ב. צרכים התפתחותיים מותאמי גיל.

ג. תוכנית העשרה אישית.

בהתאם לגישה חשוב בגיל הרך לפתח תכונות בעדיפות על תוכן. כמובן שהילדים מקבלים במהלך השנה תכנים רבים אך הדגש הוא על התכונות שאנו רוצים לפתח בילדים ע"פ ה"אני מאמין" המקצועי של הגישה ובדגשים של חינוך מוטה עתיד.
חשוב לציין שכל התהליך נעשה בדגש על לימוד חווייתי ותחושתי , הנאה ומשחק. כלומר לא "מדברים על…", אלא "עושים את…".

 

3. ההורים– בהתאם לגישה הפרוגרסיבית התפתחותית, כדי לקדם בצורה הטובה ביותר כל ילד וילד יש צורך בקשר איכותי בין כל הגורמים- ילד-הורים-צוות. ללא מערכת של אמון ושקיפות, לא ניתן יהיה ליישם את עקרונות הגישה בצורה אופטימלית.

בהתאם לכך, יש להקפיד על דיווח ועדכון שוטף, איכותי ואמין, על כל הנעשה הגן , שיחות עדכון תקופתיות ופעילות הורים- ילדים סביב פעילות הגן ומעבר לה. בנוסף, אנו רואים את הגן בראייה הוליסטית . הגן מהווה מרכז חברתי, חינוכי ולימודי עבור ההורים המעוניינים בכך . באופן קבוע מתקיימות סדנאות , הרצאות והשתלמויות בנושאים שונים .

4. ניהול, פיקוח והדרכה–פיקוח והדרכה הינם כלים מרכזיים ומשמעותיים לעבודה בסטנדרטים גבוהים. זאת לצד מרחב פעולה ואוטונומיה הקיימים לצוות החינוכי ומבוססים על ה"אני מאמין מקצועי", הערכים ועקרונות העבודה המגובשים.
תחומי הפיקוח המרכזיים הם:

  • ניהול ופיקוח כללי– בראש רשת/מסגרת הגנים עומד מנהל, איש חינוך מקצועי ומנוסה המתווה את האידיאולוגיה וה"אני מאמין" של הרשת ודואג לתפקודה המקצועי.
  • פיקוח והדרכה פדגוגית– " עבודה צמודה ושוטפת עם מדריכה פדגוגית-חינוכית ,מומחית לגיל הרך המשמשת כגורם מקצועי המפקח ומדריך את הצוותים.
  • פיקוח בטיחותי תברואתי– על הציוד כולו לעמוד בכל התקנים המחמירים . על הגנים לעבור באופן קבוע ביקורות בטיחות תקופתיות .
  • פיקוח תזונתי– תפריט המזון בריא, עשיר ,מוקפד ונקבע על ידי דיאטנית קלינית (B.Sc) מומחית בתזונת ילדים .

5. המבנה- תשתית– הגנים פועלים במבנים ייעודיים אשר הוקמו והותאמו במטרה לשמש כגן ילדים . המבנים עונים על כל הדרישות מבחינה בטיחותית. מרחב הפעילות מאפשר חלוקה ועבודה גם בקבוצות קטנות. הסביבה הפיזית של הגן מבטאת השקפת עולם ומשפיעה על האווירה ועל ההתנהגות של הילדים.

 

עקרונות עבודה בסיסיים בגישה הפרוגרסיבית התפתחותית

1.עיקרון הילד כאינדיבידואל– כל ילד הינו אישיות בפני עצמה. לכל ילד, טמפרמנט, כישורים ויכולות, תחומי עניין וצרכים משלו. בפעילות בגן על הצוות לספק מענה למאפיינים ולצרכים האינדיבידואלים של כל ילד וילדה בתוך הקבוצה. עליו לעודד ביטוי עצמי ויוזמה אישית ביצירה ובמשחק ולזהות כישורים ותחומי עניין אינדיבידואליים כבסיס ליישום רגיש ומותאם לילד/ה של תוכנית העבודה החינוכית בגן.

עיקרון זה עונה על שאלה המהותית של המטרה החינוכית בציר – פרט מול קבוצה.

2. עיקרון ריבוי האינטליגנציות– כל ילד הינו מכלול של כישורים ויכולות בתחומים שונים. במהלך עבודת הצוות החינוכי בגן עליו לחשוף, לזהות, לחזק ולפתח את האינטליגנציות השונות ולתכנן את תוכנית העבודה החינוכית בגן בהתאם. על הצוות החינוכי לזהות חזקות וחולשות של כל ילד/ה כבסיס לבניית תוכנית אישית/ קבוצות משימה.

עיקרון זה יוצא מהעיקרון הקודם ומגדיר את שונות הפעולה בין הפרטים וכן את מגוון הפעילות לגבי הקבוצה.

3. עיקרון הבחירה – בגישה זו מאמינים בילד וביכולותיו לקחת אחריות על חלק מהפעילות והלמידה שלו ובהתאם לכך מאפשרים לו לבטא את רצונותיו והעדפותיו האישיות במהלך היום באמצעות מתן אפשרות הבחירה. במסגרת תוכנית העבודה החינוכית בגן אנו מאפשרים לילד מרחב בחירה בין מוקדי פעילות שונים ובתוך כל פעילות, במסגרת כללי הגן. עקרון הבחירה מאפשר עבודה עם קבוצה קטנה של ילדים . יש לזכור כי פעילות עם קבוצה קטנה של ילדים תאפשר יותר תיווך, זיהוי ומענה לצרכים אינדיבידואליים ובהכרח תהיה יותר איכותית. לילדים ניתן חופש בחירה ואוטונומיה בתוך גבולות ברורים.

עיקרון זה עונה על השאלה המהותית על הציר של חופש לעומת גבולות.

4. עיקרון שוויון ערך הפעילות – אנו מאמינים כי כל פעילות בגן תורמת לילד באופן שווה מבחינה התפתחותית. יש לשים לב כי שוויון הפעילות מתייחס גם לפעילויות ולמשימות במהלך כל היום (לדוגמא גם להשכבה לישון או להתארגנות לאוכל יש ערך התפתחותי שווה).כמו כן, יש לוודא כי התוכנית היומית משקפת איזון בין תחומי ההתפתחות השונים- החרמ"ש ( חברתית, רגשית, מוטורית ושכלית) וכי תוכנית העבודה הפדגוגית משתלבת בתוכנית העבודה היומית באופן שמשרת פעילות איכותית בגן – כאמצעי ולא כמטרה. לא כל פעילות בגן צריכה להיות סביב הנושא הפדגוגי.

עיקרון זה עונה על השאלה מתי מתקיימת הלמידה? התשובה- לכל אורך היום ובכל הפעילויות ולא בהכרח רק במפגשים הרשמיים.

5. הדרך המרכזית ללמידה בגיל הרך היא ע"י משחק, התנסות ואינטראקציה – הילד לומד על עצמו ועל העולם בזמן משחק, התנסות ואינטראקציה עם המבוגרים והילדים בסביבתו.

עיקרון זה עונה על השאלה – באיזו דרך מתקיימת הלמידה?

6. הילד כשותף בעשייה החינוכית – בהתאם לגישה הפרוגרסיבית התפתחותית, כבר מגיל צעיר מאוד הילד מבין ויודע מה טוב עבורו ויכול לקחת אחריות על חלק מהלמידה שלו ולתרום ולהשפיע על העשייה החינוכית בגן . על כן, יש לשים דגש על עידוד יוזמה ואוטונומיה של הילד ולשלב בפעילות באופן ספונטני גם נושאים העולים מהילד בעשייה החינוכית בגן.

עיקרון זה עונה על השאלה- מהי מידת המעורבות של הילד בעשייה החינוכית?

7. שימוש בארגז כלים רחב לניתוח מקרים ופתרון בעיות/דילמות בגן – כשהצוות החינוכי ניגש לפתור בעיה/דילמה /סוגיה המתעוררת בגן, עליו לבחור בדרך המתאימה ביותר מתוך ארגז כלים רחב תוך כדי הפעלת שיקול דעת לאור מאפייני הילד, מאפייני המטפלת, הסביבה הפיזית, נסיבות המקרה וגורמים רלוונטיים נוספים. אין פתרון "בית ספר" אחד המתאים לכל הילדים, בכל המקרים ובכל הזמנים. על הצוות להכיר מגוון כלים חינוכיים ולהתאים אותם למצב באופן רגיש ומקצועי תוך הבנת המשמעויות של האלטרנטיבות השונות. עיקרון זה עונה על השאלה- האם יש לפעול בדרך "אמת" אחת?

 


תרומה לקהילה

ברשת גני גולן אנו מאמינים כי כל הילדים, באשר הם , נולדו שווים וזכאים לציוד בסיסי אשר ישמח אותם ויסייע להתפתחותם. לצערנו ישנם ילדים רבים שיד הוריהם לא משגת לרכוש עבורם את מה שיש לילדינו.
ברשת גני גולן אנו נרתמים למאמץ לשמח ילדים אלו. באופן קבוע ושיטתי אנו משקיעים משאבים לצורך תרומה לקהילה המקומית בה אנו נמצאים: איסוף ציוד ותרומתו לנזקקים, סדנאות בחינם ועוד ועוד. ברצוננו להודות להורים ולחברים שבלעדיהם מפעל זה לא היה מצליח.

למעלה

לחצו כאן וצרו איתנו קשר

ּ