צרו קשר:

רוצה לשמוע יותר על הגנים שלנו?

ּ

חינוך פרוגרסיבי

חינוך פרוגרסיבי הוא למעשה אידיאולוגיה שקמה בסוף המאה ה-19 ויצאה כנגד הטענה כי בית הספר נועד אך ורק כהכנה ללימודים גבוהים. הגישה הפרוגרסיבית טוענת כי החינוך הוא מטרה בפני עצמה. חינוך פרוגרסיבי מלמד ילדים לעסוק בתחומי העניין שלהם ולהיות מעורבים בחיי הקהילה. ברשת גני גולן דוגלים כי באמצעות חינוך פרוגרסיבי ניתן להגיע לרמות התפתחות גבוהות וחשוב לפעול לפיו כבר מהגיל הרך. בגני גולן פיתחו את הגישה ה"פרוגרסיבית התפתחותית" אשר משלבת בין החינוך הפרוגרסיבי הקלאסי לבין גישות חינוך והתפתחות מודרניות. חלק מהעקרונות לקוחים משיטות שהוכיחו עצמן (מונטיסורי, ר'גיו אמיליה, דמוקרטי, אנתרופוסופי, ריבוי אינטליגנציות ועוד). הגישה המותאמת לגיל הרך ולעולם המודרני תוך התייחסות לכישורי העתיד הנדרשים. שיטה זו מפתחת ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות אשר על בסיסה מתקיימת למידה משמעותית לאורך זמן באופן חוויתי ומהנה.

במה מתמקד חינוך פרוגרסיבי?

חינוך פרוגרסיבי שם דגש על התפתחותו של הילד בתור אינדיבידואל החי בתוך הקבוצה והקהילה. החינוך הפרוגרסיבי מתמקד ב:

  • התפתחות דרך תחומי עניין- גישה חינוכית פרוגרסיבית טוענת כי הידע של הילד נבנה באמצעות עיסוק בפעילויות שונות ולאו דווקא על ידי הקניה ישירה של מידע מבעל הסמכות אל הילד. התפתחות הילד יכולה להתבסס על אינטראקציות פיזיות וחברתיות עם הסביבה. למידה דרך החיים עצמם ולא בהכרח דרך מערכים מובנים וחיצוניים.
  • הילד במרכז- הילד נתפס כגורם אוטונומי פעיל ויוזם אשר יש לטפח ולעזור לו להגשים את הפוטנציאל אשר טמון בו. המשחק הוא הדרך העיקרית להקרין את האני הפנימי של הילד כלפי חוץ, ועל ידי כך להביא להתפתחות בריאה ויעילה של האינדיבידואל שלו.
  • יחסי גננת- ילד- בגישה חינוכית זו האינטרקציות בין הגננת לילד שונים ממה שאנו רגילים לראות בגישות החינוך המסורתי. התפיסה היא דיאלוגית כך שעל הגורם המחנך להתאים את עצמו לצרכים הייחודיים של כל ילד ולתכנן בהתאם את העבודה. הגישה גם מציינת כי יחס הגננת לילדים יהיה חם ומכיל, ומתמקד בהתפתחות תקינה וקידום אישי. בהתאם לעקרונות הגישה, בנוסף לתכנית הקבוצתית, לכל אחד מהילדים נבנית תכנית אישית אשר מביאה אותו להתקדם ולהצליח בתחומים בהם הוא בוחר ובהם הוא חזק באופן יחסי. דרך כך מתפתח הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות. בהמשך עובדים גם על יתר התחומים דרך אותן חזקות.

למען עתיד טוב יותר

הפעילות ברשת גני גולן דוגלת בגישה הפרוגרסיבית התפתחותית. הצוות החינוכי משקיע בהתפתחות וקידום הילדים על ידי התמקדות בפיתוח האינדיבידואל של כל ילד וילדה, כך שיגדלו להיות אנשים סקרנים, יצירתיים, קשובים, בעלי יכולות רגשיות וחברתיות ובעלי ביטחון עצמי. והרי זה כל מה שאנחנו רוצים עבור ילדינו, שיהיו אנשים שלא רק מצליחים להסתדר בעולם אלא גם לפרוח בו ולהתמודד עם קשיים בצורה יצירתית ואדיבה לבריות.

אני מאמין חינוכי של רשת גני גולן

  • אופיו של הילד ואישיותו מתעצבים בעיקר בשנות חייו הראשונות. כל ילד הוא אינדיבידואל – אופיו, מזגו (טמפרמנט), קצב התפתחותו, תכונותיו והתנהגותו ייחודיים לו ושונים מילד לילד. בהתאם לכך, לכל ילד וילד צריך להתייחס באופן פרטני.
  • אנו מאמינים כי הילד קולט בכל עת מסביבתו החיצונית ונתון להשפעת הסביבה והסובבים אותו. חשוב שכבר משנתו הראשונה ישהה הילד במסגרת המהווה עבורו הרבה יותר מ"בייבי-סיטר", מסגרת חמה ומקצועית התורמת להתפתחות התקינה שלו בכל ההיבטים.
    הפעילות בגן מתוכננת לפי הצרכים ההתפתחותיים של קבוצת הגיל אך מאפשרת ומעודדת שונות של הפרט כחלק מהקבוצה והקהילה. הדגש הוא על "בנייה נכונה" ולא על הצורך ב"תיקון" בהמשך הדרך.
  • צוות איכותי ומקצועי, סביבה מתאימה ותוכנית פרטנית יוצרים גירויים נכונים וחיוניים להתפתחות הילד בתחום המוטורי , הרגשי, החברתי והקוגניטיבי ולמיצוי הפוטנציאל האישי הקיים בכל ילד וילד. דבר זה משפיע על הביטחון העצמי ושמחת החיים שלו ברמה היומיומית.
  • הגישה הפרוגרסיבית-התפתחותית , לפיה פועלים ברשת "גני גולן", היא גישה הוליסטית-אקלקטית-מודרנית המבוססת בין השאר על תיאוריית "האינטליגנציות המרובות" של פרופ' הווארד גארדנר, על גישת ההתאמה ההתפתחותית (DAP) ,תיאוריות התפתחות מקובלות וכן על עקרונות מהחינוך הפרוגרסיבי של ג'ון דיואי וגדעון לוין.
  • אנו ב"גני גולן" מאמינים כי הילד בגיל הרך לומד בצורה האופטימאלית מפעילות התנסותית, רב-חושית, חווייתית תוך כדי משחק, הנאה ואינטראקציה חיובית עם המבוגר המשמעותי.
  • בגישה הפרוגרסיבית-התפתחותית אנו מחנכים לסקרנות, פעילות חקר, שאילת שאלות, חשיבה יצירתית, עצמאות והגשמה עצמית תוך פיתוח יכולות תקשורת ויכולות חברתיות. המטרה הראשונה מבחינתנו, בעבודה עם הגיל הרך, היא בניית בסיס רגשי-חברתי חזק -פיתוח הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד. אנו מאמינים כי על בסיס זה תתרחש למידה איכותית ומשמעותית בכל התחומים ולאורך זמן.
  • הערכים המנחים אותנו הם: כבוד הילד, אמונה בילד וביכולותיו ואוטונומיה. מערכים אלו נגזרים עקרונות העבודה בשטח.חשוב לנו להעניק לילדים המוןחום ואהבה –בסיס רגשי- חברתי . בהתאם לכך עיצבנו את הלוגו שלנו.
  • גישות חינוך ותיקות, אשר נכתבו לפני עשרות שנים עבור הגיל הרך, צריכות לעבור עדכון ורענון קבוע והתאמה לצורת החיים המודרנית והעכשווית: ההורות המודרנית , תעסוקת ההורים ,הרגלי הפנאי , הגירויים אותם חווים הילדים וקצב החיים שונים בצורה משמעותית מאלו שהיו אופייניים לזמן ילדותינו. לכן אין לקחת את התורות מלפני עשרות שנים כ"תורה מסיני" וחובה לבצע התאמה שיטתית ומתמשכת לכל ילד וילד .

 

למעלה

לחצו כאן וצרו איתנו קשר

ּ